Rondreizen en

Google Vertaal
Het Weer 1 (14-daags)
Het Weer 2 (Weer Online)
Het Weer 3 (Weer netwerk)
Het Weer 4 (KNMI)
Het Weer (Europa)

Mini-reis naar Rome en Toscane

Toscane Italië Rome

Hieronder zal een verslag per dag worden gedaan.

Onze reis ging deels via de snelweg en deels via secundaire wegen in twee dagen naar onze familie in Sommières.
Vandaar is het reisverslag opgesteld.

Door op een dag hieronder te klikken spring je rechtstreeks naar het verslag van die betreffende dag.
De campings en plaatsen zijn doorgelinkt naar andere websites.
Door op de foto's te klikken worden deze vergroot.

Dag

Route van - naar

Campingsite

Situatie Camping

Sommieres - Vada Campeggio Rifugio del Mare

Fraaie camping vlak aan zee, schoon sanitair

Vada - Rome Happy Village & Camping Roma

Goede camping met goed onderhouden sanitair en gratis bus naar station

idem

Rome - Bolsena Lido Camping Village

Zeer fraaie camping met goed onderhouden sanitair

Bolsena - Barbarine di Val d'Else Camping Semifonte

Sober sanitair en duur

Barbarine di Val d'Else - Deivo Marina Camping Arenella

Sober sanitair.

Deivo Marina - Sommières

Het Reisverslag

1e Dag
Na vier dagen in Sommières te zijn geweest trokken wij in een dag verder naar Vada.

Net als vorig jaar door de vele tunnels. Het was schitterend reisweer: zonnetje en niet te warm.
Nadat wij ons op de camping hadden geïnstalleerd en hadden gegeten gingen we naar het fraaie, maar kleine strand. De temperatuur was 's avonds aangenaam en het strand verlaten.

Kust bij Vada

2e Dag
Vandaag via Cecina, Bolgheri, Castagneto Carducci, Suvereto en Grosseto naar  Rome gereden.

Het vinden van de geplande camping was een regelrechte crime. Eerst namen wij de verkeerde afslag en toen we eindelijk weer op de randweg zaten, bleek de goede afslag en de daarop volgende afslag vanwege werkzaamheden afgesloten te zijn. We dachten via de volgende afslag terug te kunnen rijden maar in plaats daarvan kwamen we in het centrum van Rome terecht. Na twee uur waren we na vastzitten in het verkeer én lang zoeken weer terug op de goede zijde van de randweg. Een volgend obstakel diende zich aan. We belanden in een file, waarbij het verkeer zich geheel niet hield aan de beoogde rijstroken: een regelrechte chaos. Daarbij kwam dat de bekerfinale van Italië in Rome werd gespeeld waardoor het extra druk was met volop toeterende supporters.

Nadat we dus om ongeveer half vier op de randweg van Rome aankwamen arriveerden we uiteindelijk om half acht op de camping. Gelukkig waren er nog enkele plaatsen vrij.

Suvereto

3e Dag

Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan om bijtijds in Rome te kunnen bezoeken. Het busje van de camping bracht ons gratis naar het metrostation in een buitenwijk van Rome. Wij kochten een dagkaartje en vertrokken naar het centrum van Rome en zochten direct het Vaticaan op. Na een half uur wachten in de rij konden we naar binnen. Alles was erg mooi en leek immens groot. Nadat we ook het Vaticaans Museum en de Sixtijnse kapel hadden bezocht was de dag al weer om.

Met de metro weer terug en het campingbusje haalde ons binnen het half uur al weer op: erg prettig.

Vaticaan   Vaticaan   Vaticaan

Fragment monument Alexander VII   Fragment Pièta van Michelangelo

4e Dag

Ook deze morgen weer vroeg op en richting Rome. Het hoofddoel voor vandaag was het Colosseum en het Forum Romanum.

De geschiedenis van het Colosseum boeide ons meer dan het Colosseum zelf. Het Forum Romanum en Palatijn waren in een woord geweldig. Meer informatie: hier

Via de verschillende toeristische trekpleisters, zoals je deze in reisgidsen tegenkomt, zochten we de metro weer op.

We werden echter opgehouden door controleurs omdat ons kaartje niet zou kloppen. We snapten er niets van want 's morgens hadden we de kaartjes keurig afgestempeld in de automaat van de metro.

De chef werd er bij gehaald, maar omdat wij geen Italiaans spraken en zij geen engels, mochten we toch doorlopen.

Eenmaal op de camping aangekomen wilden we toch wel zien wat er nu eigenlijk fout was aan het kaartje. Het kaartje bleek op vijf dagen eerder te zijn afgestempeld. Nu begrepen we waarom de controleurs zo moeilijk deden.

Ook nu kwam het campingbusje weer terughalen.

Colosseum Colosseum Trevi fonteinen

Monument Victor Emanuel II Piazza Argentinum Een vertrouwd beeld in Rome

5e Dag

Omdat we van twee hele dagen lopen toch wel wat vermoeid waren geraakt en de belangrijkste bezienswaardigheden hadden gezien, besloten we niet nog een dag naar Rome te gaan.
We vervolgden onze reis via Gabelietta, Fabrica di Roma, Vignanello, Soriano Nel Cemino, Vitorchiano, Magugnano, Fastello en Montefascone naar Bolsena.
De camping was zeer fraaie met uitstekend en goed onderhouden sanitair.
Deed bijna steriel aan. Voor het wegbrengen van vuilnis moest je, afhankelijk van de plek, een behoorlijk eind lopen. De douches konden alleen worden gebruikt met muntjes die je bij de receptie kunt verkrijgen en ook het warme water moest worden betaald. De campingwinkel was slecht gesorteerd en duur.
De receptionistes leken erg zakelijk en stug en deden weinig moeite je in een andere taal te woord te staan.
Hoewel we na aankomst bijna doorlopend onweer hoorden, konden we heerlijk in het zonnetje nagenieten van de dagen in Rome.

Meer van Bolsena

6e Dag

Vandaag onze weg via Radicofani, Le Conie, Bagni S.Filippo, S.Salvatore, Bagnolo, Bagnore, Arcidosso, Castel di Piano, Seggiano, Bagno Vignoni, Ballaria, Torrenierri, Buonconvento, Bibbiano, Murlo, Vescovado, Monteciano en Colle di Val d'Elsa naar Barbarino di Val d'Elsa vervolgd.

Het was een lange maar heel mooie route.

Helaas eindigde deze dag met een hevige plensbui met onweer op een camping die mooi uitzicht belooft op druivenvelden, maar dit niet biedt.

Het was de duurste camping van deze vakantie en het sanitair was tijdens ons verblijf vies.

Radicofani   Gebied bij Seggiano

7e Dag

Vandaag met mooi weer verder getrokken naar Deivo Marina via San Gimignano, Castagno, Volterra, Ponsacco, Pisa, Massa en Carrara.

San Gimignano hebben wij ervaren als een echte toeristenplaats, waar de touringcars aan en af rijden. Nee, dan hebben wij meer genoten van Volterra. Ook wel toeristisch, maar minder massaal.

Ook aan de wandeling door Volterra beleefden wij meer dan die in San Gimignano, maar dat zal wel een kwestie van smaak zijn.

De parkeerplaatsen van San Gimignano bevinden zich aan de rand van het plaatsje. De parkeerplaatsen bij Volterra liggen dicht tegen het centrum aan maar zijn snel vol. Wij kozen voor parkeerplaats 4-5 met veel (gratis) plaatsen, maar wel met de verplichting tot een flinke klim via trappen.
Pisa bezochten wij niet omdat we dat vorig jaar al hadden gezien.
Eindelijk zagen we in Carrara eens de sinaasappels in het echt groeien, maar dan wel langs de weg in de stad!

De camping in Deivo Marina deed knus aan, hoewel het sanitair aan de primitieve kant was.

San Gimignano Potterie in San Gimignano San Gimignano

Volterra Volterra Volterra Volterra

Sinaasappels in Cararra

8e Dag

Vandaag eerst vanuit Deivo Marina een stukje langs de kust gereden alvorens via de snelweg terugreden naar Sommières.

We ontdekten zo ook waarom de snelweg geen slechte optie is. De weg langs de kust levert lange wachttijden op bij de stoplichten voor de tunnels.

Kust en tunnel bij Deivo Marina

Besluit
Rome en opnieuw Toscane hebben ons aangenaam verrast.

Het is best wel jammer dat het zo ver rijden is, anders zouden we er nog wel eens heen willen. Wie weet?!