Rondreizen en

Google Vertaal
Het Weer 1 (14-daags)
Het Weer 2 (Weer Online)
Het Weer 3 (Weer netwerk)
Het Weer 4 (KNMI)
Het Weer (Europa)

Reis Engeland - Noord Frankrijk

Vlag Engeland

Vlag Frankrijk

Wat er aan vooraf ging.

Nadat wij al een paar keer de oversteek naar Engeland hadden gemaakt en al veel uithoeken van dit grote eiland hadden bezocht, ervoeren wij het als een gemis dat wij Cornwall nog niet hadden gezien. Daarnaast wilden wij Dartmoor en de Cotswolds nog een keertje dunnetjes overdoen. We waren al eens in de winter in Londen geweest en hebben toen onvoldoende van de stad in ons kunnen opnemen. Een reden om dit nu ook nog eens mee te pakken.

Hieronder wordt per dag verslag gedaan.

Door op een dag in de tabel hieronder te klikken spring je rechtstreeks naar het verslag van die betreffende dag.
De genoemde campings zijn doorgelinkt naar de bijbehorende websites.
Door op aanwezige foto's te klikken worden deze vergroot. Een aantal foto's is ook via een apart album te benaderen.
De foto's zijn gemaakt door Adri en Dick Slagter @Copyrights

Totale afstand

3057

De routekaart

Klik voor meer detail op de kaart

Het reisverslag

1e Dag

Noord-Holland - Calais - Londen

Caravan Club Abbeywood
De camping ligt op een prachtig parklandschap. Iets dat je in een grote stad echt niet verwacht.
Men stelt zich zakelijk, doch zeer vriendelijk en behulpzaam op.
Het sanitair is goed en schoon.
De camping is wel duur, maar dat lijkt normaal in een grote stad.

Verslag:

Ook deze reis besloten we de boot van Calais naar Dover te nemen. Zoals we zijn gewend, reserveerden wij ook nu de boot niet en konden toch binnen een uur met de boot over naar Engeland.
Het was helder weer, waardoor we vanaf Calais de overkant al goed konden zien.
Een maal aan de overkant aangekomen weer even wennen aan het links rijden en voordat we het wisten was dit al weer de gewoonste zaak van de wereld.

We reden direct door naar de camping in Londen. Omdat wij na 17.00 uur arriveerden troffen we de receptie gesloten aan. Het duurde wel eventjes voor we iemand hadden gevonden die ons toegang verschafte.

2e Dag

Abbey Wood Park - Centrum Londen - Abbey Wood Park

Verslag:

Vandaag naar Londen. Vanaf de camping werd heel goed aangegeven hoe men het best in het centrum van Londen kon komen.

Binnen een loopafstand van minder dan 10 minuten waren we op het station van Abbey Wood. Een kaartje "off-peak" (£ 7,60) was aan het loket verkrijgbaar.

Met dit kaartje konden met de trein naar het centrum van Londen reizen en weer terug, én gebruik maken van de metro en bus in Londen.

Na 35 minuten stonden we in het centrum van deze toch wel grote en drukke stad. Het idee dat we er al een half uur deden om van de grens van Londen op de camping te komen, plus de afstand van het station naar het centrum van de stad, geeft wel aan hoe immens groot Londen is.

Nadat wij een half uurtje onderweg waren op ons (loop-)route, bleek wel hoe belangrijk het is de route van tevoren uit te stippelen. Er is zoveel te zien, dat je vooraf wel keuzes moet maken, afhankelijk van het aantal dagen dat je er wilt / kunt vertoeven. Daarbij bleken de loopafstanden tussen de bezienswaardigheden groter dan vooraf was ingeschat.

Deze dag bezochten we vooral het gebied rond de Thames. De Westminster Abbey en omgeving was wat ons betreft de topper van de Westminster Abbey en de Tower Bridge; de grootste tegenvaller de St.Pauls.

Op het eind van de dag keerden met loden benen weer richting camping.

3e Dag

Abbey Wood Park - Centrum Londen - Abbey Wood Park

Verslag:

Nadat we weer onze vervoerbewijzen hadden gekocht, gingen wij weer richting Londen. Wij bezochten na een bezoek aan de drukste / belangrijkste winkelstraten weer allerlei andere bezienswaardigheden, die zo ver uit elkaar lagen dat we wel gebruik moesten maken van de metro en de bus.

Als indrukwekkend ervoeren we vooral het Albert Memorial, Somerset House, de grote parken en verrassend was het Florence Nightingale Museum.

Moe maar voldaan gingen we op het einde van de dag weer richting camping.

Londen

Meer foto's

4e Dag

Londen - Corfe Castle - Poole

Beacon Hill Touring Park
We kwamen na sluitingstijd aan, maar konden zelf een plekje zoeken. Vanwege de nattigheid zochten we een plekje voor op het terrein. Dit was toch niet wat we wilden, al was het maar voor één nacht. We waaiden ons busje al bijna uit voordat we de deuren hadden geopend. Dus toch maar even verder kijken. Het bleek een grote camping en gelukkig vonden we een plekje uit de wind.
Het sanitair was erg matig, vooral omdat de douches nauwelijks warm water gaven.

Verslag:

Na twee volle dagen Londen vonden we het erg prettig de ruimte te zoeken. Belangrijkste reisdoel was Corfe Castle. Helaas begon het stevig te regenen toen wij daar aankwamen. Na een bezoek aan het dorpje en het kasteel zochten we de camping op.

Corfe Castle

5e Dag

Poole - Ashburton

River Dart Country Park

De camping is zeer groot en gelegen naast het bijbehorende Adventure park. De plekken hebben weinig privacy maar zijn ruim en goed afgebakend.
De medewerkers zijn vriendelijk en behulpzaam. Men kan een fraaie wandeling op het terrein maken.
Het sanitair is prima.

Verslag:

Vandaag verder gereden naar Ashburton. Hier troffen een grote, doch fijne camping aan, gelegen naast een survival park.

Er waren veel de eekhoorns op en rond de camping. De rode eekhoorn is inmiddels bijna overal verdreven, dus moesten we het met de grijsachtige soortgenoot doen. Het speelse schouwspel dat door deze beestjes wordt verzorgd is er echter niet minder om.

6e Dag

River Dart Country Park

Verslag:

Lekker op de camping gebleven en daar een rondwandeling door het fraaie park gemaakt.

7e Dag

Ashburton - Minions - Launceston - Penzance

Kenneggy Cove Holiday Park
Dit is een heel fijne, kleinschalige camping. Het sanitair was er prima.

Verslag:

Na twee dagen verblijf op de camping hadden we toch wel veel zin om verder naar ons reisdoel te trekken. Een paar jaar geleden reden wij al eens door het prachtige gebied van Dartmoor en ook nu konden we de verleiding niet weerstaan er nog eens door te rijden.

Schapen, koeien en paarden lopen vrij in deze mooie natuur. Op sommige plekken zijn de paarden erg schuw; op andere plekken zijn ze zo "wild" dat ze eten komen bietsen. Bij ons probeerden ze zelfs de deurkruk van onze auto met hun gebit te openen, althans dat leek zo.

Nadat wij onze route vervolgden belandden wij in Minions met steencirkels (Hurlers) en oude vervallen tin- en kopermijnen. Dit alles in het mooie natuurgebied Bodmin Moor.

We beëindigden de tour door de natuurgebieden met de camping bij Penzance.

Dartmoor

Minions Launceston

8e Dag

Penzance - St. Michael's Mount - Land's End - St.Ives - Cardinham - Lostwithiel

Briarfields Hotel & Touring Park

De camping is niet zo groot en intiem aangelegd. Het humeur van de eigenaars was gelijk aan het weer.
Verder valt er niet zoveel over te vertellen, omdat we vanwege de regen binnen moesten blijven.
Het sanitair was, voor wat betreft onze area, een soort caravan met twee keer drie cabines waarin een toilet, douche en wasbak was gesitueerd.

Verslag:

Eigenlijk wilden we graag wat langer op de camping bij Penzance blijven, maar de weersvoorspellingen voor de komende dagen waren zo slecht, dat we besloten toch maar weer verder te reizen. Eerst reden wij naar St. Michaels Mount, maar besloten deze niet te bezoeken omdat we twee jaar geleden het broertje ervan aan de Franse zijde al hadden bezocht. Via erg smalle wegen en kleine dorpjes reden we verder richting Land's End. Helaas waren verschillende plekjes in die richting niet bereikbaar per auto of was er gewoonweg geen parkeergelegenheid. Land's End was erg toeristisch natuurlijk maar links en rechts daarvan was het best prettig vertoeven op de kliffen.

Daarna reden wij verder richting St.Ives via de prachtige kustweg. De wegen waren erg smal en regelmatig stonden we lang stil vanwege bussen of vrachtwagens die tegemoetkomend verkeer nauwelijks konden passeren. Eenmaal in St.Ives aangekomen begon het stevig en langdurig te regenen. Jammer, want we hadden er graag even wat rondgekeken. Het was moeilijk een goed bereidbare weg te vinden voor ons campertje en een zoektocht naar een benzinestation bleef zonder resultaat. Slechte bewegwijzering, smalle en steile wegen, weinig parkeerruimte; dus maar terugrijden naar Penzance.
Net voor sluitingstijd bereikten we onze volgende camping bereikten we de volgende camping in de nog steeds stromende regen.

Achteraf waren we toch wel blij dat we deze dag eerder hadden volbracht dan de oorspronkelijke planning was. In de regen geniet en zie je toch minder van het landschap dan wanneer het mooie weer is.

Land's End

Cardinham

9e Dag

Lostwithiel - Berkeley - Cheltenham

Eden Valley Holiday Park

Het was een fraai aangelegde camping met een zeer vriendelijke eigenaar. Het sanitair was redelijk.
Een groot nadeel van deze camping is dat deze gelegen is vlak naast een drukke verkeersweg. Je kunt hier echt niet rustig buiten zitten.

Verslag:

Omdat we ons uiteindelijk reisdoel hadden bereikt én omdat de weersvoorspellingen slecht bleven én het uitgesproken koud was, besloten we zo snel mogelijk richting de Cotswolds te gaan rijden.
Nadat we het Berkeley Castle van buiten hadden bekeken (deze was helaas voor publiek gesloten) en de bijbehorende kerk hadden bezocht zochten we onze volgende camping op. 's Avonds weer veel regen.

Berkeley

10e Dag

Cheltenham - Guiting Power - Charlbury

Cotswold View Caravan & Camping Park

Dit is een grootschalige camping. De prijs staat gezien het sanitair niet met elkaar in verhouding.
Ten opzichte van de Cotswolds ligt de camping ideaal en lekker rustig. Er is in de directe omgeving ook nauwelijks andere keuze.
Het sanitair vonden wij beneden onze maat.

Verslag:

Vandaag was een rondrit door de Cotswolds gepland. Een paar jaar geleden bezochten we hier bijna alle bijzondere plaatsjes, maar nu wilden we toch wat meer genieten van het rustige en mooie landschap.

We bezochten ook het plaatsje Guiting Power, dat we niet eerder bezochten. Het was erg klein en ogenschijnlijk vrij van massatoerisme. Heerlijk stil, oud en te midden van mooie natuur.

Guiting Power

11e Dag

Charlbury - Blenheim - Charlbury

Cotswold View Caravan & Camping Park

Verslag:

We bezochten het Blenheim Palace. Een zeer indrukwekkend paleis met een evenzo indrukwekkende voorgeschiedenis.

Dit bezoek overtrof onze verwachtingen en is zeker een aanrader. Als je wilt kun je er gemakkelijk een hele dag vertoeven met of zonder picknickmand.

Eenmaal terug op de camping werden we weer getrakteerd op harde wind, kou en regen.

Blenheim Palace

12e Dag

Charlbury - Folkstone - Dover - Licques

Pommiers des Trois Pays
Een heerlijke kleinschalige camping in een mooi gebied. Het sanitair is prima en wordt door de eigenaar of zijn dochter prima onderhouden.
Ondanks de kleinschaligheid toch veel faciliteiten: een klein restaurant, een klein (zo nodig overdekt) zwembadje en enig speeltuig voor de kinderen.

Verslag:

Na alle koude, wind en regen en vanwege de slechte vooruitzichten besloten we Engeland voortijdig te verlaten.

We reden richting Dover, maar vanwege de zeer harde wind en om zeeziekte te voorkomen besloten we de Kanaaltunnel te gebruiken voor onze oversteek.

Er was niet gereserveerd maar dat was geen probleem. Na het kopen van een ticket en de controle van onze gastank (men wilde zelf constateren of deze wel was afgesloten) mochten we vooraan in de te vormen rij gaan staan. Een uur eerder dan onze reis was gepland, mochten we naar de shuttle rijden. Voor we het wisten stonden we aan de overkant. Tussen het kopen van het kaartje en het betreden van het Franse grondgebied zat slechts 50 minuten.

We hadden nog niets gepland, dus rees de vraag: hoe nu verder. We besloten naar de camping in Licques te rijden om daarna te bezien hoe we verder in Frankrijk zouden trekken.

Gelukkig waaide het op de camping niet zo hard, was het inmiddels goed weer en konden we voor het eerst sinds de vakantie buiten bij de camper vertoeven.

13e t/m 15e Dag

Pommiers des Trois Pays

Verslag:

Vanaf de camping maakte we elke dag een kleine wandeling. Voor de rest lekker genieten van het mooie weer.

Licques

16e t/m 19e Dag

Licques - Ressons le Long

Halte de Mainville

De camping is parkachtig aangelegd en heeft grote plekken. Een zwembad is aanwezig. Het sanitair is fraai, echter het hete douchewater is nauwelijks te temmen!

Verslag:

Omdat we over twee dagen de camping, vanwege reserveringen van anderen, de camping moesten verlaten, vertrokken we naar een camping in Ressons le Long.

Op deze camping bleven we vier dagen met fraai zomerweer.

We maakten elke dag een wandelingetje. Tijdens twee wandelingen liep de route langs Lavoirs, waarvan één in vervallen staat en twee in gerestaureerde staat. Ook liepen we onbedoeld langs schuilplaatsen uit de eerste Wereldoorlog. Op een enkele plek langs het pad troffen we open ventilatiekokers aan. Levensgevaarlijk voor kinderen en honden omdat ze diep en niet afgeschermd waren. Tijdens een wandeling hadden we ook een ontmoeting met een vos die erg van ons schrok en dus zo weer verdween.

Ook bezochten we het bijzonder mooie kasteel van Pierrefonds, waar ook de film van Merlin is opgenomen.

Lavoir (niet gerestaureerd) Opvanggeul voor bronwater t.b.v. Lavoir Lavoir (gerestaureerd)

Lavoir (gerestaureerd)     Lavoir (gerestaureerd)

Ressons le Long

Foto's van Pierrefonds

20e Dag

Ressons le Long - Hengstdijk

De Vogel

Een mooie, maar grote camping. Professioneel opgezet en zeer fraai en goedwerkend sanitair.

Verslag:

In verband met een familiebezoek de volgende dag, vertrokken we richting Zeeland.

Omdat we daar vroeg arriveerden konden we nog een leuke wandeling maken in het mooie zomerweer.

21e Dag

Hengstdijk - Noord-Holland

Thuis.

Heerlijk warme en schone douche enz., maar dit is dan een ander soort vakantie.

Verslag:

Na een voorspoedige reis kwamen wij weer thuis.

Nabeschouwing.

We waren voor de vierde keer in Engeland, maar nog niet één keer was het zo koud en winderig. Volgens de vele Engelsen die we in Frankrijk tegenkwamen was het dit jaar net zo bar en boos als vorig jaar.

Dit neemt niet weg dat we van de dingen die we gezien en beleefd hebben in Engeland zeer genoten hebben.

Gelukkig ben je flexibel als er niets is geboekt en konden we dus verhuizen naar Frankrijk.

Het uitwijken naar Frankrijk leverde ook verrassingen op. Wij dachten na zo'n 24 jaar Frankrijk wel te kennen. Hierin vergisten wij ons schromelijk.

De streek tussen Calais en Parijs blijkt verrassend mooi zodra je van de snelweg af gaat. Prachtige vergezichten, maar ook op onverwachte plekken bossen of bosjes.

Meer foto's

Vermeldenswaardig

Voor wie nog nooit in de Eurotunnel was: Men mag in de eigen auto blijven zitten, maar men mag en kan er ook uit. Aan beide zijden van de auto loopt een bescheiden voetpad. De hoogte van de trein is zodanig, dat men zich er beslist niet in opgesloten voelt. De veiligheidsaspecten zijn goed geregeld.
De prijs is fors hoger dan de boot, maar daar steeds tegenover dat men zeer snel aan de overkant is.

In de meeste toiletten op de campings in Engeland hangt toiletpapier.
We vonden de supermarkten van Sainsbury het prettigst om de boodschappen te doen.
Het links rijden went zó. Vorige reizen hadden wij voor de zekerheid een briefje op het dashbord met als opschrift: Links rijden.
Dit hadden we nu eens achterwege gelaten. Het is vooral opletten geblazen wanneer je de camping of een stille plek verlaat.
We vinden de meeste Engelsen nog steeds prettige mensen.